Avocado’s zijn mega gezond, dat wist je vast al wel. De avocado groeit aan een boom in Centraal-Amerika. Maar waarom zijn ze dan zo goed en gezond? Je leest het hier!

 

Voedingswaarden

De avocado heeft ontzettend veel voedingswaarden. Geen ander voedingsmiddel kan hem wat dat betreft vervangen. De avocado heeft behalve veel onverzadigde vetten ook veel essentiële voedingsstoffen zoals vezels, vitamine B en E, foliumzuur en kalium.

Een avocado kan je ontzettend goed helpen om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. En je weet wat coach Anka daar altijd over zegt;-). Verder helpt de vrucht je hart- en bloedvaten gezond én verkleint hij de kans op kanker.

De meeste voedingsstoffen zitten bij een avocado trouwens net onder de schil. Vergeet dus geen stukjes mee te nemen wanneer je je avocado schilt;-)

een doorgesneden avocado

 

Gezonde vetten

Een avocado bestaat voor tweederde uit onverzadigde vetten. Deze vetten geven je direct energie en zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Hierdoor kan de vetverbranding op hoog niveau blijven draaien. Doordat je voor lange tijd vol zit na het eten van een avocado heb je minder trek en daardoor is het een ideaal middel om vaak te eten.

 

Hoe kan de avocado je helpen tijdens je reis naar je gezonde leefstijl?

Als je aan het eten van een avocado denkt, denk je waarschijnlijk een rauwe avocado. In mooie plakjes gesneden door een salade of op een cracker uitgesmeerd met een beetje zout en peper. Maar wist je dat je de vrucht op nog een heleboel andere manieren kunt gebruiken!?

+ Vervang olijfolie of kokosolie eens door avocado. Je kunt er zo gewoon dingen in bakken. Gebruik evenveel avocado als dat je normaal vet toevoegt om in te bakken.
+ Doe wat avocado door je smoothie. Hierdoor wordt hij lekker romig. Dit kun je ook doen bij het maken van een soep.
+ Maak eens een keer avocado soep!

 

avocado op een cracker met peper en zout

 

De avocado en de depressie

Avocado’s zijn rijk aan foliumzuur. Het foliumzuur ondersteunt de productie van verschillende hormonen die je blij maken. Voorbeelden hiervan zijn: serotonine, dopamine en nerepinefrine. Deze hormonen hebben te maken met je eetlust, je energiebalans, de manier waarop je pijnprikkels ervaart, maar ook de kwaliteit van je nachtrust. Het eten van een avocado kan dus effect hebben op deze punten.

 

Bewaren

Een avocado rijpt in tegenstelling tot de meeste andere vruchten niet aan de boom. Of een avocado rijp is, kun je het beste voelen. Een onrijpe avocado is kei hard. De vrucht is rijp als het vruchtvlees rond de steelaanzet een beetje meegeeft. Je kunt dat testen door er voorzichtig op te duwen. Een onrijpe avocado kun je het beste bewaren bij een temperatuur van 12-15 graden. Op die manier kun je hem ongeveer 1 tot 6 dagen goed houden.