Knoflook is een plant uit de lookfamilie. Uit die familie komen ook de uit, prei en bieslook. Knoflook is net als de ui en bieslook een bolgewas dat voor de winter zijn energie in een bol opslaat, zodat het in de lente een voorsprong heeft en heel snel kan groeien en bloeien.

Knoflook wordt zowel vers als in poedervorm gebruikt. Het is een kruid met een doordringende smaak en geur, dat onder andere in Frankrijk, in de mediterrane en Midden-Europese landen bijzonder veel gebruikt wordt.

Behalve dat knoflook gewoon lekker is en ieder gerecht in de keuken wat kan opfleuren, is het ook erg goed voor je gezondheid. Onderstaand vind je de facts op een rijtje!

 

 

 

VOORDELEN KNOFLOOK

+ Knoflook bevat allicine, een stof met krachtige medicinale eigenschappen. We weten dat de meeste effecten op de gezondheid worden veroorzaakt bij één van de zwavelverbindingen die worden gevormd als een teentje wordt fijngesneden, geperst of gekauwd.

Deze verbinding, allicine, is ook verantwoordelijk voor de specifieke knoflookgeur. Allicine komt het lichaam binnen vanuit het spijsverteringsstelsel en verspreidt zich door het hele lichaam, waar het zijn krachtige biologische werk kan doen.

 

+ Knoflook is zeer voedzaam, maar bevat heel weinig calorieën.
Knoflook is super voedzaam. Zo zit er mangaan in, vitamine B6, vitamine C, selenium, vezels, calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1.

+ Knoflook kan ziektes bestrijden, waaronder een verkoudheid.
Knoflook staat erom bekend dat het de functie van het immuunsysteem een oppepper geeft. Uit een grote studie bleek dat een dagelijks knoflooksupplement het aantal verkoudheden met 63% liet afnemen! Ook werd de duur van de verkoudheidssymptomen met 70% verminderd. Als je vaak verkouden bent, dan zou het toevoegen van knoflook aan je dieet dus wel eens nuttig kunnen zijn!

+ De actieve bestanddelen in knoflook kunnen de bloeddruk verlagen. Hart- en vaatziekten zoals hartaanvallen en beroertes zijn de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld. Hoge bloeddruk is één van de belangrijkste aanjagers van deze ziektes. Onderzoek op mensen heeft aangetoond dat knoflooksuppletie een aanzienlijke bijdrage levert aan het verlangen van de bloeddruk bij mensen met een hoge bloeddruk. De dosis moet wel behoorlijk hoog zijn om effect te bereiken. De hoeveelheid allicine die nodig is, is gelijk aan ongeveer 4 teentjes knoflook per dag

 

 

+ Knoflook is eenvoudig aan je dieet toe te voegen en smaakt echt heerlijk! Geen gezondheidsvoordeel, maar wel belangrijk toch;-)? Knoflook is een smakelijke aanvulling op de meeste gerechten, vooral soepen en sauzen. De sterke smaak van knoflook kan ook wat meer ‘kleur’ geven aan recepten die verder nogal saai zijn.

+ Knoflook verbetert het cholesterolniveau, waardoor het risico op hartziektes kan verminderen. Bij mensen met een hoog cholesterol, blijkt knoflooksuppletie het cholesterol met ongeveer 10-15% te verlagen.

+ Knoflook bevat antioxidanten die kunnen helpen bij het voorkomen van Alzheimer en dementie.

+ Door toediening van knoflook kun je sportprestaties verbeteren. Knoflook was één van de vroegste ‘prestatieverhogende’ stoffen. Het werd vroeger gebruikt in oude culturen om vermoeidheid te verminderen en het werkvermogen van arbeiders te vergroten. Vooral opvallen is dat het werd toegediend aan Olympische atleten in het oude Griekenland.

+ Knoflook eten kan helpen bij het ontgiften van zware metalen in het lichaam. Bij een hoge dosis blijken de zwavelverbindingen in knoflook te beschermen tegen orgaanschade door gif van zware metalen. Uit een 4-weeks onderzoek bij werknemers van een fabriek voor auto-accu’s (bovenmatige bloodstelling aan lood) bleek dat knoflook het loodniveau in het bloed met 19% liet dalen. Drie knolookdoseringen per dag werkten zelfs beter dan het medicijn D-penicillamine bij het verminderen van de syptomen.

+ Knoflook zou de gezondheid van de botten kunnen verbetern. Uit een onderzoek bij vrouwen in de menopauze bleek dat een dagelijkse dosis van een droog knoflookextract een ‘marker’ van oestrogeentekort aanzienlijk verlaagde. Dit suggereert dat de knoflook gunstige effecten zou kunnen hebben op de botgesteldheid bij vrouwen. Voedsel zoals knoflook en uien blijkt ook gunstige effecten te hebben op osteoartritis.

 

KNOFLOOK TOEPASSEN IN DE KEUKEN

Er zijn enorm veel recepten te vinden waarin knoflook gebruikt word als ingrediënt. Zo kun je er bijvoorbeeld heerlijke soep van maken. Een recept daarvoor vind je hier!

 

BRON