Suiker! Mmmmm, het is herfst en dus tijd voor een lekkere baksel. Schep suiker erin en dan..o nee toch niet. Foutje… Maar hoe doe je dat dan toch? Kaneel en speculaaskruiden kunnen al voor een lekkere smaak zorgen. Maar of dit altijd genoeg is, is de vraag. Deze vraag krijg ik heel vaak. Hoe zoet ik nu alles? Honing, kokosbloesemsuiker, banaan, dadels?

 

Ik heb hieronder een aantal vragen beantwoord!

 

Zijn honing, kokosbloesemsuiker en agavesiroop ook suikers? En hoe zit dat met zoetstoffen?

Honing, kokosbloesemsuiker of agave siroop, palmsuiker, ahornsiroop (maple syrup) en dadelstroop. Heel vaak krijg ik hieromtrent vragen. Zijn ze beter? Of minder slecht? Laten we voorop stellen dat suiker in welke vorm dan ook gewoon suiker is. Je lichaam verwerkt deze op dezelfde manier en moet er ook hard voor werken. Ze worden afgebroken tot glucose, insuline komt vrij en de energie wordt in de cellen opgeslagen. Aangezien we erg veel suiker eten krijgen wij vaak te maken met insulineresistentie. (klik er maar eens op om meer te lezen). Dus verkijk je niet op de ‘gezonde versies’.  Ja, sommige varianten worden door het bloed iets geleidelijker opgenomen. (palmsuiker en kokosbloesemsuiker). Ik ga verder niet in op wetenschappelijke onderzoeken in deze blog. Maar wat ik wil zeggen is dat je suiker, in welke vorm dan ook, wel moet zien als suiker.

Dan heb je nog alle kunstmatige zoetstoffen. Deze komen veel voor in light producten. Ja, er zitten minder calorieen in en de zoete smaak is top. Maar of ze net zo veilig zijn is de vraag.De kunstmatige zoetstoffen hebben allemaal een E-nummer wat betekent dat ze veilig zijn bevonden door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid mits je je houdt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Sommige mensen eten liever geen kunstmatige toevoegingen wat ik kan begrijpen. Ben ik er helemaal tegenstander van. Nee. Maar gedoseerd. Ja! In een ander blog wijt ik hier nog meer aandacht aan!

 

Is suikervrij eten dan wel mogelijk?                                                                                                                                                             

Nee, eigenlijk niet. Sterker, je lichaam heeft ook suikers nodig om te functioneren. Maar dan bedoel ik wel suikers zoals in fruit en groenten. Deze ingrediënten en voedingstoffen heeft je lichaam nodig om gezond te blijven.  Neem suikervrij dan ook met een korreltje zout. Suikervrij of koolhydraatvrij eten kan gewoonweg niet! Je lichaam heeft het nodig! Het gaat erom dat je gerffineerde suikers of vrije suikers zoveel mogelijk gaat vermijden! Probeer maximaal 50 tot 60 gram per dag uit vrije suikers te halen. Dan kom je al heel ver!

Hoe zoet jij je baksel etc dan?                                                                                                                                                                     

Naast dat ik ook gewoon dus af en toe mijn baksels en kefir zoet heb je andere manieren. Denk dus aan kaneel, speculaas, vanille, dadels, banaan, appel, gedroogd fruit (let wel op dat dit veel suikers bevat) en ander soort fruit. Zelf neem ik dagelijks orangefit om aan mijn goede eiwitten te komen en deze zoet vaak mijn food. (en ook baksels gaan top!) Let er met smoothies trouwens wel op dat je niet de sappen en het fruit de overhand laat spelen. Dit is een item waar veel mensen de fout in gaan. Ja, een smoothie is super! Maar zorg wel voor veel groenten! (2/3)

Het verradelijke van al de suikers het stukje dat ze allemaal andere namen hebben. Speciaal daarom heb ik de suikerspiekpas gemaakt. Daarop vind je alle soorten namen voor suikers. Download de foodplanner waar je deze ook in vindt! Print hem uit en stop hem in je portemonnee zodat je je niet stiekem vergist!

 

Bak ze!