Je kinderen rennen krijsend achter elkaar, terwijl jij bij je kleine meid haar vlechtjes in probeert te doen. Om acht uur stappen jullie in de auto en kijkend in de spiegel kom je er achter dat iedereen zijn haar heeft gedaan behalve jij. En ja hoor, terwijl de kinderen helemaal blij in de schoolbanken zitten, hol jij het kantoor binnen waar je er achterkomt dat de verwarming het niet doet. Een uur later ben je, na 10 koppen koffie, eindelijk opgestart. Je zet je mail aan en ping: daar komt een mailtje van IK! O nee! Ook dat nog! Ja, Anka natuurlijk wil IK! iets veranderen maar hoe ga IK! dat in godsnaam doen….. Waar ga je nu in godsnaam starten……in combinatie met het drukke leventje.

 

No stress No stress!

Merk je dat jouw drang naar chocolade en wijn alleen maar groter wordt als je je bedenkt er aan te moeten beginnen? Stop dan met stressen over eten. Ga een stap terug! Relax….; focus op je ademhaling en ga eens bewust zitten met een schrift. Stress heeft niemand wat aan. Sterker het is echt niet goed voor je kilootjes en je gezondheid. Leef eens meer in het hier en nu. Die 10 kilo heb je er toch niet vandaag af. (shit ook al niet). Heb jij je zwemdiploma ook in een keer gehaald? Nee toch? Ga zo ook om met je ‘eetdiploma’. Weet jij nog hoe jij je voelde toen je met bandjes en al dat ijskoude water in moest? En dat je moest proefzwemmen en jij net dat gat weer niet haalde? Maar je bent er doorheen gezwommen op den duur toch?

 

Zit…Nu!

Ga dus zitten met je schrift en maak een stappenplan. (als je bij mij bent is dit altijd een van de eerste dingen die wij doen). Wat heb je allemaal niet op orde? Enkel het eten? Of spelen er meer dingen? Hoe kan je dit gaan veranderen? Wat zijn je tussendoelen?

 

Doelen stellen!

Ga je ook af vragen waarom je iets wilt! En dan niet enkel: omdat IK! dan dun ben! Nee, er zijn veel meer facetten op de weg daarna toe. En weet je als je de rest nog niet op orde hebt (planning gezin, huishouden, me-time etc) dan kun je ook wel fluiten naar je kilootjes minder…..Aaaaaiii. Dit is niet zo leuk wat IK! zeg he? Maar sorry, het is wel zo. Neem kleine stapjes. Stop met de alles of niks gedachten. Was jij niet blij toen je kleintje ineens ging kruipen? Wat had jij gedaan als hij/zij van uit de wieg ineens was gaan rennen?

Ga dus een tijdlijn uitstippelen met daarop van allerlei doelen wat jij wilt bereiken en de tussenstapjes. Ga ook kijken wie jou daar bij kan helpen. (behalve IK!). Wellicht kan je partner wel een gezonde maaltijd vooruit koken. Of kan je niet voor 2 dagen vooruit koken. Is het een idee dat een vriendin 1 dag kookt en jij de andere? Stap voor stap. Probeer het een aantal weken en dan ga je door naar de volgende stap.

 

Omdat IK! weet dat dit het beste werkt duren mijn programma’s minimaal 3 maanden. Gisteren zei een klant die nu 3 maanden bezig is: ‘IK! voel mij goed! IK! voel mij gewaardeerd op het werk, sporten gaat goed en het fijnste: IK! hoef niet meer na te denken over het eten. Het is gewoon bij mij gaan passen. Dus hoe IK! eerst een boterham pakte pak IK! nu sla, zonder er over na te denken! ‘  En zo is het ook! Stapje voor stapje…en kijk naar het eindresultaat!

 

En mocht het nu echt niet lukken….dan ben IK! daar nog:) !