Waarom knuffelen zo goed is….

Het was eens zo romantisch moment. Nou ja, eigenlijk was het anders. We liepen daar met onze sexy wandelschoenen en te oude broeken wadden te lopen. Elke vakantie ren ik als een gek met mijn telefoon achter iedereen aan om een leuke foto te maken en moet ik mijn best doen om ook op de foto te staan. Nu vind ik een selfie zo vaak niet leuk dat ik dat vaak vermijd. Maar het is wel een traditie dat papa en mama samen leuk op de foto gaan.

En dat we dat dan maar kussend doen heeft zo zijn voordelen. We worden er namelijk blij van. Als je kust of knuffelt krijg je meer oxytocine. Dat stofje zorgt er voor dat je je prettig voelt, ontspant en dat je minder stresshormonen aanmaakt. En laten we dat nu met zijn allen best hebben. Knuffelen maar!!

 

Maar wat is nu oxytocine? Dit knuffelstofje werd in 1909 ontdekt door Henry Dale. We kennen het oxytocine eigenlijk als het hormoon om een bevalling een beetje gezellig door te komen (kan dat?) en daarna de borstvoeding op gang te brengen. Maar later bleek dus dat dit stofje helemaal niet alleen hiervoor was. Het was naast een hormoon ook een neurotransmitter. Dit is overigens pas ontdekt in de jaren ’70, dus wellicht dat we daarom nu zoveel knuffelen:)!

In een vorige blog heb ik al uitgelegd wat een neurotransmitter is. Het is een stofje dat signaaltjes uitzend zodat cellen met elkaar kunnen praten. Hormonen doen dit via het bloed en neurotransmitters via zenuwen. Elke neurotransmitter heeft een andere werking maar we kunnen dopamine en adrenaline plaatsen in het kader opwekkend en serotonine is er juist weer om te kalmeren. Neurotransmitters werken nooit op zich. Een balans is the key. Als je altijd als een blije aap rondjes rent komt het niet goed. Maar de hele dag passief op de bank zitten is nu ook weer niet erg fijn.

Maar wat doet oxytocine dan? Deze zorgt ervoor dat je plezier ervaart en ontspanning hebt als je in aanraking komt met andere mensen via aanraking, oogcontact, knuffelen, vrijen of bijvoorbeeld een lekkere voetmassage. Je moet nu niet denken dat oxytocine altijd gerelateerd is aan sexueel contact. Nee, de knuffel die de juf in de ochtend aan de kinderen geeft zorgt er al voor dat het kind ontspannend de klas in gaat. Oxytocine stimuleert sociaal gedrag en vergroot het empathisch vermogen. Het zorgt ervoor dat mensen zich met elkaar verbinden. Een tekort aan oxytocine zorgt voor een verstoring van allerlei processen.

Maar nu is de vraag? Knuffelen wij nog wel genoeg? Of heb jij nog veel gesprekken met iemand waarbij je ook echt oogcontact maakt? Tegenwoordig gaan alle gesprekken via de app of mail. En als we dit niet doen, gaan we achter de laptop zitten of achter de televisie. Dit is bijvoorbeeld een reden voor mij geweest om in een verzamelgebouw te gaan werken en mij aan te sluiten bij een team om overdag ook eens een echt face to face gesprek te hebben (buiten mijn mooie gesprekken met klanten om).

Naast dat oxytocine zorgt voor ontspanning zorgt het ook voor de weerstand. De neurotransmitter zorgt voor ontspannen van spieren, verlaagt de bloeddruk en zorgt ervoor dat je lichaam minder hormonen richting stress aanmaken (zoals cortisol). En daar krijg je dan weer veel meer power van!

Als ik mensen begeleid zal ik dit nooit enkel doen met een plannetje voeding of wat pillen. Ik zal altijd in gesprek gaan over het stresslevel en hoe iemand in het leven staat. Stress is dé killer voor je weerstand. Misschien moeten we dan misschien eens allemaal een pilletje oxytocine slikken als we ziek zijn. Maar kijk eens wat jij als kind graag wilde als je ziek thuis kwam uit school? Dat je moeder of vader je lekker op de bank legde en een knuffel gaven toch?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik soms nog schrik als een vriendin of collega mij met een knuffel verwelkomt. Ik heb dit van nature wat minder en heb dit echt moeten leren. Daarentegen ben ik echt een dierenknuffelaar en draagde vroeger liever al mijn goudvis bij mij. Denk jij er wel eens bij na hoeveel jij iemand een knuffel geeft of een innige handdruk? Hoe vaak heb jij een gesprek waar je iemand echt in de ogen aan kijkt? Hoe kijk jij aan tegen bijvoorbeeld koeien knuffelen? (ok, Anka je kunt ook te ver gaan…)

Ik las een artikel dat Tiffany Field, directrice van het Touch Research Institue in Miami, dit aanraakhonger noemt. Zij vindt dat er in buiten gezonde voeding, beweging en ontspanning ook in je leefstijlplan aanraken of contact maken opgenomen dient te worden. Je kunt enkel gezond blijven om één van de aspecten van contact in je dagelijks leven op te nemen; van een gesprek tot een knuffel met je hond. Ik merk ook wel eens als ik thuis kom en de honden springen tegen mij op dat ik ze een beetje van mij af ging duwen. Maar eigenlijk geeft een hond bijvoorbeeld aan hoe het zou moeten.

Dus….; ook al is de bank weer een keertje opgegeten, knuffel ik de honden innig als ik thuiskom. Snap je nu ook waarom oxytocine na de bevalling zo belangrijk is voor de hechting? En dat je nooit en te nimmer de borstvoeding kunstmatig moet laten stoppen mijn inziens? (je hoeft het niet persé te geven…dat is iets anders!).

Maar buiten het stukje knuffelen met je huisdier of een innig gesprek met een vriend te voeren is het ook erg belangrijk of goed voor jezelf te zorgen. Ik moest ooit zo lachen dat ik in therapie de armen om mijzelf moest heen slaan. Ok, dit blijft echt een heel stom gezegd en je voelt dan echt dat je niet echt lenig bent. Maar het principe is wel heel erg goed. Het woordje ontarmen werd mij steeds duidelijker. Nu, is het heel vervelend als neurotransmitters uit balans zijn. Maar het mooie is wel dat je ze ook kunt beïnvloeden. Soms geef ik iemand een zetje met ondersteuning van een supplement. Maar wel met de uitleg dat jezelf echt de nodige stappen kunt zetten. En nee, dan heb ik het niet over een potje koeien knuffelen.

Denk eens aan:

  • Ontspannen sporten
  • Eet een gezonde maaltijd op basis van hele voedingsmiddelen
  • Maak een wandeling in de natuur
  • Lees een inspirerend boek
  • Neem een ​​ontspannend bad of douche
  • Wees alert met een kopje thee
  • Een film kijken
  • Geef bewust je kind, je partner, moeder of wie dan ook een knuffel
  • Dans en swing!
  • Plan een massage in
  • Doe eens gek en ga kleuren in een mindful kleurboek
  • Steek wat kaarsen aan en luister naar muziek
  • Dim in de avond het licht alvast meer

En als je nu echt niet ontspant….ga dan koeien knuffelen of maak snel een afspraak zodat ik samen met jou kan kijken waar de disbalans zit!

liefs Anka