Magnesium, een voetbad en open haard? Snap jij het? John ook niet…

Daar zat ik dan voor het romantisch haardvuur….met mijn voeten in een rode emmer. John keek mij aan of hij vuur zag branden. Nou, dit was natuurlijk ook letterlijk zo. ” Wat doe jij nu? Met je voeten in een poetsemmer? ”

“Lieverd, soms moet je ontspannen!” Nu keek hij mij aan of de kolen uit de openhaard gerold kwamen. “Kijk, in deze emmer zit magnesium.” “En magnesium is heel goed voor je!” Toen ik hem uitlegde waarom en ik terugkwam vanuit de sokkenkast, poedelde meneer heel charmant met zijn voeten in een, jaja, magnesiumbadje!

Weet je waarom magnesium zo essentieel voor je is? Magnesium speelt een grote rol bij veel lichaamsprocessen. De belangrijkste is dat het de enzymen van het lichaam aan de gang zet, waaronder de enzymen betrokken bij DNA synthese.Magnesium is belangrijk voor de energiestofwisseling en overdracht van zenuwprikkels. Hij is verantwoordelijk voor de regulatie van calcium, koper, zink, kalium en vitamine D. Magnesium zorgt voor de productie van eiwit en samen met calcium voor een goede botopbouw, groei en ontwikkeling. Als de balans tussen magnesium en calcium niet goed is is ook de balans tussen ontspanning en spanning weg. Magnesium is dan ook een echt antistress-mineraal. Calcium spant de spieren aan. Magnesium ontspant de spieren en bloedvatten. Als je dus veel calcium binnen krijgt (wat wij Nederlanders heel veel doen), weet je dus dat er een disbalans is. Magnesium reguleert ook het hartritme en bloeddruk. En zorgt naast de ontspanning van de spieren ook voor ontspanning van de hersenen, waardoor je beter slaapt. Als laatste beschermt magnesium als bescherming van zware metalen en chemische stoffen.

 

60% van de mensen in de westerse wereld hebben tegenwoordig een tekort. En veel weten dit niet. Magnesium vind je in de voeding. Maar door de verslechtering van onze bodem, is deze niet meer zo hoog. Daarnaast eten we gewoonweg niet zoveel gezonde producten. Frisdrank, medicijnen, suiker en veel andere slechte stoffen krijgen we in grote getallen binnen en zorgt voor een grotere magnesiumbehoefte. Ook als je darmen niet goed functioneren (jeuh wat heb ik een leuk werk), kan de opname gering zijn. Of andersom: er kan ook teveel magnesium verdwijnen. Daarnaast is stress dus een grote oorzaak. Magnesium wordt uitgescheiden via urine of zweet. Een andere belangrijke oorzaak is stress. Uit wetenschappelijk onderzoek (Galland L. 1991-1992) blijkt dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot van magnesium via de urine hebben. Niet enkel geestelijke stress, maar ook lichamelijke stress speelt een belangrijke rol. Hele intensieve sporten, zwaar lichamelijk werk, sommige medicijnen (lang leve de maagzuurremmers en anticonceptie), kunnen bijdrage aan een groot tekort. Als laatste is het belangrijk dat er geen grote uitscheiding via de nieren is, te hoge of lagen hoeveelheden glucose in het bloed, langdurige diarre, bijschildklierproblemen, ernstige brandwonden, zwangerschapsvergiftiging of een chirurgische ingreep. Magnesium is aanwezig in iedere cel van het lichaam, ongeveer de helft van de magnesiumvoorraad in het lichaam bevindt zich (in combinatie met calcium en fosfaat) in het bot, slechts 1% van alle magnesium in het lichaam is aanwezig in het bloed. Daarom is het belangrijk dat een test via de arts de bloedwaarde en de celwaarde meet.

Laten we voorop stellen dat niet alle symptomen altijd als oorzaak magnesiumtekort is, maar de kans is wel aanwezig.

* Ooglidtrillingen
* Wakker schrikken omdat je denkt dat je valt
* Futloosheid
* Vermoeidheid
* PMS
* Spierkrampen
* Hoofdpijn
* Migraine
* Angsten
* Fobieën
* Nervositeit
* Snel geïrriteerd zijn
* Prikkelbaar
* Verstijfde spieren
* Uitputtingsverschijnselen
* Onrust
* Moeite met concentratie
* Moeite om op woorden te komen
* Duizeligheid
* Te hoge of te lage bloeddruk
* Constipatie
* Overgevoeligheid voor lawaai en fel licht
* Rusteloze benen
* Tics
* Rugpijn
* Hartritmestoornissen/Hartkloppingen
* Maagkrampen
* Oorsuizen
* Spastische darm
* Hyperventilatie
* Allergie
* Regelmatig de hik hebben

Gevolgen 
Magnesium is dus cruciaal voor de gezondheid.  Een tekort kan dus al tot nervositeit, prikkelbaar zijn, depressieve gevoelens, verwarring, tics, trillen, slapeloosheid en overgevoeligheid voor geluid. Dr. Carolyn Dean is zowel regulier als natuurkundig arts en heeft magnesium als een van haar specialisaties. Ze is auteur van verschillende boeken zoals ‘How to change your life with magnesium’ en ‘The magnesium miracle’. Zij gebruikt vaak de quote van Thomas Edison: “De dokter van de toekomst geeft geen medicijnen, maar zal zijn patiënt informeren over de juiste zorg voor het menselijk lichaam, met een gezond voedingspatroon, en over de oorzaken en preventie van ziekten.” Hierdoor wordt Dr. Carolyn Dean in de media vaak de ‘Dokter van de toekomst’ genoemd. Zij legt uit dat uit onderzoek blijkt dat voldoende magnesium de hersencellen zal beschermen tegen de schadelijke effecten van aluminium, beryllium, cadmium, lood, kwik en nikkel. Wanneer er te weinig magnesium is kan uiteindelijk Parkinson en Alzheimer ontstaan, aldus Dr. Dean. Dit blijkt overigens ook uit wetenschappelijk onderzoek (Costello RB, Moser-Veillon PB, 1992). Als het magnesiumgehalte te laag is krijgen metalen veel sneller toegang tot de cellen. De Amerikaanse onderzoeker Paul Mason stelt vanuit literatuuronderzoek dat magnesiumtekort de afgelopen vijftig jaar een rol heeft gespeeld bij hartfalen van ongeveer 8 miljoen Amerikanen. Hij heeft daarbij gegevens gebruikt van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw waaruit blijkt dat heel veel Amerikanen veel te weinig magnesium binnenkrijgen. Zoals gezegd is stress een grote oorzaak van magnesium tekort, hoe meer stress, hoe meer magnesium er wordt verbruikt. Hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger ben je voor stress. Zo blijf je in een vicieuze cirkel. Bij een tekort aan magnesium kan meer adrenaline vrijkomen waarop je lichaam alert blijft alsof je continu in gevaar bent. Adrenaline komt vrij om snel alert te zijn in gevaarlijke situaties, maar laat bloedvaten vernauwen, bloeddruk verhogen en laat het hart sneller kloppen en is dus niet gezond als het lang aanhoudt. Hoe meer adrenaline, des te groter het verlies van magnesium. Weer die vicieuze cirkel. Paniekaanvallen, angstaanvallen en depressie kunnen het resultaat zijn. Zweeds onderzoek (Rylander R. 1996) wijst uit dat de inname van magnesium hier in het westen niet alleen te laag is, maar volgens dit onderzoek is het aantal hartritmestoornissen en hartinfarcten bij mannen hierdoor toegenomen. Een ander onderzoek (Sales CH, Pedrosa L de F, 2006) stelt dat het aantal hartinfarcten en gevallen van hoge bloeddruk toeneemt door de lage inname van magnesium en dat het bovendien ook de oorzaak kan zijn van diabetes. (bron Jesse van de Velde)

De oplossing

Laten we voorop stellen dat je dus buiten een vergrote magnesiuminname ook moet gaan kijken naar de onderliggende problemen. Als je darmen niet functioneren zal extra magnesium niet tot een oplossing leiden. Om zeker te weten dat je via je voeding voldoende krijgt is het goed om producten te nemen met veel magnesium: zeewier, amandelen, noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, vijgen, makreel, groene groenten, avocado, rauwe cacao, chlorella, hennepzaad en spirulina zijn hier grote voorbeelden van. Maar naast  juiste voeding (wat altijd de basis is) kun je dus ook kiezen voor suppletie (kies wel voor magnesiumcitraat, ivm teveel laxeren als gevolg), olie of badje. Neem deze suppletie niet voor het eten. Want magnesium heeft maagzuur nodig. Een goed tijdstip is net voor het slapen gaan. Let wel op! Als je diarree krijgt of nierfalen, zorg dan voor vermindering en ga langs bij je arts.

Zo ik ga mijn voetenbadje maar eens even vullen! Doe je mee? Google maar eens op magnesiumvlokken….En steek je open haard aan! En o ja: pak er een stukje chocolade bij, want dit bevat magnesium!