Goji bessen behoren tot ‘werelds gezondste bessen en worden daarom ook wel superfoods genoemd. En dan te bedenken dat de meeste van ons hem een aantal jaar geleden nog niet kenden!

Naast de bekende rode Goji bessen is er nu ook de zwarte goji bes, een nieuwe superfood. Ze bevatten allebei naast complexe polysacharide bio-actieve stoffen die ondermeer een gunstig effect hebben op de celvernieuwing en immuunversterking. Goji bessen helpen bij de vertraging van het ouderdomsproces en horen daarmee tot de natuurlijke anti-verouderingsmiddelen (anti aging) maar lijken ook anti kanker kwaliteiten te bezitten.

 

Antioxidanten & andere bioactieve stoffen

Goji bessen zelf bevatten veel antioxidanten waaronder vitamine E en C. Daarnaast bevatten ze veel selenium, germanium, proteïnen en andere zeer waardevolle bio-actieve stoffen.

Antioxidanten zijn belangrijke stoffen die helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen en andere ziekteverwekkers. De bessen bevatten diverse antioxidanten waaronder belangrijke polysachariden.

Superfood

De bessen horen net als bijvoorbeeld de noni, mangosteen, ananas, acaï, granaatappel, framboos, gedroogde pruimen, blauwe bessen en zwarte bessen tot de zogenaamde Superfoods. Naast de meest voorkomende gedroogde goji bessen die het meest worden verkocht is er daarnaast ook Goji bessensap en Goji bessen extractpoeder waarmee je je eigen Goji crèmes en recepten maken kan.

Helaas worden veel gedroogde vruchten behandeld ter conservering met zwavel. Hoewel dit door de EU is goedgekeurd is het bekend dat mensen met astma last kunnen krijgen van ademhalingsproblemen. Ook worden braakneigingen en last van de darmen en maag gemeld.

 

Hoe gebruik je Goji bessen?

Goji bessen kunnen zowel vers, als sap, als verse bes maar ook als gedroogd en gewelde bessen worden gebruikt in de keuken of bijvoorbeeld in salades of soepen, ook kan er wijn van gemaakt worden. Goji poeder, Goji wijn. Goji extract.

Persoonlijk vind ik Gojibessen ook een prima tussendoortje. Als ik een vol handje bessen gegeten heb, voel ik me al snel goed gevoed en gezond.

De bessen smaken ongeveer als een kruising tussen een cranberry en een kers.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt tussen de 5 en de 25 gram. Maar je kunt natuurlijk zoveel bessen eten als je wilt. Goji bessen zijn ook echt lekker en voedzaam als ze verwerkt zijn in bijvoorbeeld een lekkere fruit smoothie.

 

Heel veel voordelen op een rijtje

 

+ Goji bessen versterken het immuunsysteem en de weerstand enorm!
+ Goji heeft een positieve invloed op de bloeddruk en werkt versterkend op het hart
+ Goji versterkt het geheugen en zou klachten t.a.v. Alzheimer mogelijk verminderen
+ Goji bessen verbeteren het gezichtsvermogen
+ Goji brengt de bloedsuiker in balans en helpt cholesterol reduceren
+ Goji versterkt en verhoogt het libido en wordt ingezet bij impotentie
+ Goji kan mogelijk helpen bij duizeligheid en hoofdpijn
+ Goji verbeterde bij proefpersonen de kwaliteit van hun slaap.
De proefpersonen sliepen beter, dieper en werden uitgeruster wakker
+ Goji is goed voor de ogen en kan het gezichtsvermogen verbeteren
+ Goji kan mogelijk het risico op kanker verkleinen en in sommige gevallen de groei van tumoren tegengaan door kankercellen naar zelfmoord te bewegen
+ Goji bevordert de werking van de lever en nieren
+ Goji kan helpen bij symptomen van de meno-pauze
+ Goji thee helpt tegen ochtendmisselijkheid gedurende de zwangerschap
+ Goji kan de vruchtbaarheid verbeteren
+ Goji kan helpen bij het versterken van botten en spieren
+ Goji kan spanning en stress verminderen en blijdschap bevorderen
+ Goji kan helpen anti-ontstekingsenzymen te activeren

 

 

 

Bron van dit artikel

 

 

Wil jij ook iedere week een verrukkelijk recept en de beste tips & tricks in je mailbox ontvangen? Het enige wat jij hoeft te doen is hieronder op de knop drukken!

Ja, ik wil wekelijks recepten ontvangen!