Je hebt het ene naar het andere dieet geprobeerd. Je bent al naar allerlei artsen en methodes geweest maar telkens val je terug. En dan kom je in de periode dat je denkt: “Ik ben niks waard”, “Laat maar zitten”, “Niks helpt”….Toch? En dan na een week of 2 start je weer met het dieetje wat je van je collega hebt gekregen….om vervolgens na een maand weer te stoppen. En…..je begint weer van voren.

Afvallen is niet zo makkelijk als iedereen zegt….echt niet! Maar wel mogelijk!

Er zijn namelijk van allerlei redenen waarom afvallen niet lukt. Een daarvan kan insulineresistentie zijn, welke ik ook altijd in mijn coaching bekijk, net zoals alle andere mogelijke factoren. Nu moet ik zeggen dat ik bij 9 van de 10 klanten begin met het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Insulineresistentie is namelijk een onderdeel van het groter geheel waarom je niet afvalt. Natuurlijk betekent het wel dat je je niet kunt verschuilen achter deze term. De basis is immers goede voeding, voldoende beweging en een gezonde mind! Onderstaand leg ik je in het kort uit wat insulineresistentie nu precies is! En een paar tips hoe je al zou kunnen beginnen!

Wist je dat zeker 25% van onze bevolking heeft last van insulineresistentie. Ik denk zelf eigenlijk meer, maar goed we gaan uit van de cijfers. En dit is niet enkel bij mensen met overgewicht. Iemand die mager is kan er ook last van hebben. Wel is het zo dat mensen met dit probleem vaak ook veel andere hormonale klachten hebben.

Insulineresistentie

Bij Insulineresistentie wordt er teveel insuline aangemaakt. Dit is een gevolg van het feit dat de insulinereceptoren op onze cellen niet meer goed reageren op insuline. Ze zijn resistent! De insulinereceptor is een soort slotje waarmee het deurtje waardoor suiker (glucose) de cel in moet, stevig op slot zit. Insuline is de sleutel om het slot te kunnen openen. Insulineresistentie betekent dat de slotjes, de receptoren, wat achterwege blijven. Een probleem dat je niet binnen enkele minuten of uren kunt oplossen, omdat wij mensen maar één soort insuline kunnen maken. Maar zoals gezegd: jij kan dit zeer zeker oplossen door goed te gaan eten en je leefstijl aan te passen!

De oorzaken van de ontregelde glucosestofwisseling zijn vaak (een combinatie van) onevenwichtige voeding, overgewicht, erfelijke aanleg en onvoldoende lichaamsbeweging. Maar ook te veel eetmomenten met veel koolhydraten en veel stress.

Bij insulineresistentie kan de bloedsuikerspiegel erg schommelen. Er is niet gauw sprake van een te hoge bloedsuiker, zoals bij suikerziekte (diabetes 1 en 2), maar eerder sprake van te lage bloedsuikerwaarden tussen maaltijden door. Ken je dat gevoel niet dat je denkt dat je nu wat moet eten omdat je anders dizzy wordt? Nou dat gevoel bedoel ik! Je moet constant eten, ook al is het komkommer, omdat je anders gaat trillen, concentratieproblemen krijgt, je stemming omdraait, een beetje wazig ziet en ga zo maar door.

Zelf heb ik juist door mijn anorexia periode insulineresistentie gekregen. Oke, dit is een hele andere uitleg maar ik wil hier mee zeggen dat het vanuit beide kant zo kan gaan worden gevormd. Toen ik nog niet thuis was in deze wereld heb ik heel wat dokters gehad omdat ik altijd zoveel watten in mijn hoofd had. En nu….nu is het over! Op het moment dat ik denk een klophonger te krijgen negeer ik dit juist. Dit is vaak het geval als ik een dag heb gezondigd. De dag later snakt mijn lichaam weer naar van allerlei troep. Het enigste wat ik dan doe is het te negeren en braaf mijn geplande voeding eten. En ook zeer zeker van de light af te blijven! 

Bij diverse hormoonklachten speelt insulineresistentie een hele grote rol. Heel bekend is dit bij je maandelijkse ‘ding’… Daarbij is insulineresistentie zelfs vaak de belangrijkste oorzaak! Echter ook bij pcos, endometriose en bij hormonale migraine of andere gezondheidsklachten speelt het vaak een rol bij het verergeren of in stand houden van de klachten….Maar ook een burnout of depressie worden verergd door dit facet! Denk dus niet dat enkel rust en praten de oplossing is voor het geheel. 

Andere klachten bij insulineresistentie;

  • Veel trek hebben in zoet en suiker en koolhydraten
  • Snelle gewichtstoename
  • Energieschommelingen
  • Dikker worden in de taille
  • Steeds meer moeite om af te vallen
  • Vermoeid na een maaltijd
  • Hoog cholesterol
  • Slapeloosheid
  • Onregelmatige menstruatie
  • Gewrichtsklachten
  • Spierklachten
  • Vocht vasthouden
  • Hoge bloeddruk

Bij toenemende insulineresistentie (pre-diabetes) kan er uiteindelijk diabetes type-2 ontstaan, 50% van mensen met insulineresistentie krijgen als ze hun probleem niet weten te verhelpen diabetes type 2…. Maar, gelukkig is aan deze pre-diabetes heel veel te doen!! 

Maar kun je er ook iets aan doen vraag je je nu af? Jazeker!

Optimaliseren voeding

Ga de koolhydraten goed over de dag verdelen! En natuurlijk vermijd de koolhydraatrijke producten, met name waar suiker aan is toegevoegd.  Na het eten van snelle suikers volgt een snelle stijging van de bloedsuiker. Met de stijging van de bloedsuiker stijgt ook de aanmaak van insuline. Omdat de insulinereceptoren niet goed reageren op deze insuline en daarom de suiker (glucose) de cellen niet in kan, stijgt ook de insulineaanmaak steeds maar verder. Tot op een gegeven moment er zoveel insuline in het bloed aanwezig is, dat alle deurtjes in de cellen tegelijk opengaan en er heel veel suiker gelijktijdig de cellen ingaat. In het bloed daalt de bloedsuiker in korte tijd en er kan zelfs sprake zijn van een ‘hypo’. Hierdoor ontstaat er een acuut gevoel van honger en zwakheid, wat door veel mensen wordt opgelost door snel iets (suikerrijks) te eten. Ga ook kijken naar de verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten als je je calorieën verdeelt.  Dit is per persoon wel verschillend maar weet dat wij vaak teveel koolhydraten hierin eten. Koolhydraatarm? Nee! Maar iets minder mag wel:) 

Om pieken en dalen in de bloedglucosespiegel te voorkomen is het belangrijk dat je de hoeveelheden voeding goed over de dag spreidt. Eet niet te vaak. Je lichaam heeft dan telkens het idee weer aan het werk te moeten. Probeer niet vaker dan drie/vier keer op een dag te eten. Eet bij iets koolhydraatrijks ook iets met vet of eiwitten. Zo blijft de suikerspiegel meer in balans. Nogmaals ga niet over tot light!

Vetten…het mag!

Bij hyperinsulinemie is er naast stoornis in de suikerstofwisseling ook vaak sprake van een ontregeling van de vethuishouding. Er worden teveel ontstekingsbevorderende prostaglandines (een soort hormonen) aangemaakt die o.a. de bloeddruk laten stijgen, de hormoonhuishouding ontregelen, de bloedstolling bevorderen en vaten, gewrichten en zenuwen beschadigen. Voedsel rijk aan omega-3 (vis, lijnzaad, walnoten) stimuleren de aanmaak van ontstekingsremmende prostaglandines en remmen zo de schade. Bovendien bevorderen omega-3 vetzuren de insulinegevoeligheid van de cellen en verminderen zo de insulineresistentie. Eet daarom zeker twee keer per week wilde vette (bio) vis en dagelijks minstens een handje rauwe (wal)noten.

De meeste bewerkte voedingsmiddelen bevatten plantaardige oliën die rijk zijn aan omega 6 vetzuren: soja-olie, zonnebloemolie en rijstolie, bak- en braadproducten. Als er in verhouding veel meer omega 6 vetzuren in de voeding zitten dan omega 3 vetzuren, bevordert dit ontstekingen. De ideale verhouding omega 6 staat tot omega 3 is 4:1, de meeste Nederlanders zitten op een verhouding boven de 15:1.

Bereid daarom je voeding het liefst zoveel mogelijk zelf uit verse producten. Gebruik olijfolie, kokosolie, boter of geklaarde boter (ghee) bij deze bereidingen. 

Af en toe heb je wat extra nodig

Bij de regulatie van de glucose- en insulinehuishouding zijn diverse B-vitamines betrokken. Chroom vergroot de werking van de insulinereceptor op de cel, waardoor er minder insuline nodig is om glucose te transporteren. Zink is een onderdeel van het insuline-molecuul en nodig voor de aanmaak en opslag van dit hormoon. Selenium helpt het lichaam bij het onschadelijk maken van ontstekingsbevorderende stoffen. Laat je alvorens te starten met supplementen adviseren door een therapeut (ik bijvoorbeeld:)) of arts met ervaring in het behandelen van insulineresistentie met natuurlijke middelen!  

Doordat je wellicht veel stress hebt gehad, medicijnen gebruikt, het langdurige lijnen hebt volgehouden, infectiesziektes hebt gehad,  een eetstoornis, onevenwichtige voeding of familaire belasting kun je voedingsstoffen tekort hebben, die er weer voor zorgen dat ze de insulineresistentie bevorderen.

Op het moment dat ik echt denk…we gaan nu de koe bij de horens vatten ga ik over op intermittent fasting. Dit is een manier om sneller van je insulineresistentie af te komen. Je slaat als het ware maaltijden over (even heel kort door de bocht) waardoor je lichaam over gaat in vetverbranding ipv koolhydraatverbranding. En als we er dan nog bij gaan bewegen (liefst kracht) dan zien we vaak goede resultaten!

Denk niet dat je levenslang hebt! Ja een gezonde leefstijl is levenslang. Maar geloof mij…je wilt niet meer terug! Gezond zijn is ook genieten! Als je nu denkt…hoe moet ik starten? Dan mag je mij altijd bellen!

liefs Anka