Anka help! Ik snap er helemaal niks meer van. Ik sport onwijs veel en eet bijna niets meer. Toch val ik niet af. Hoe kan dat nou? Hoeveel moet ik eten op een dag en wát?

Vaak is mijn antwoord dat we in eerste instantie niet gaan kijken naar de hoeveelheid die je eet op een dag, maar vooral naar wat je eet per dag. Vaak zie ik mensen zo op regiem gaan, dat het gevolg juist is dat iemand helemaal niet meer afvalt.

 

De juiste brandstof

Zoals iedereen weet, zijn er maar weinig mensen die na een crashdieet niet meer aankomen. Als ik dan weer terug komt op de auto, waar ik het vaak over heb: als jij benzine in een diesel gooit heb je een groot probleem! Dit zul je dan ook niet snel nog een keer doen, want wat een gedoe is dat! Het gekke is dat we dit dus wel doen met ons eigen lichaam. Waarom is het zo moeilijk om voor de juiste brandstof te kiezen? Laten we voorop stellen dat de media onwijs inspeelt op dit grote probleem. Je krijgt constant input van buitenaf.

 

En dan ga je weer calorieën tellen…

Zodra je op dieet gaat, ga je weer calorieën tellen. Want ja, je moet iets toch? Je valt soms even veel af, maar daarna… hoppa, je valt weer terug in je oude patroon. Vaak laat je de vetten staan en ga je over op de lightproducten. Je kiest voor magere producten en je eet de hele dag door komkommer. Maar goed, je zal toch moeten ademen. Je hebt toch genoeg fut nodig en je organen moeten blijven werken. Sterker nog: je hersenen hebben 25% van al je energie nodig!

 

Je lichaam op overlevingsstand

Dus wat gebeurt er simpel gezegd als jij niet voor die energie zorgt? Dan gaat je lichaam dat zelf doen! Dit doet hij door eerst je energie uit de glycogeenvoorraad* te halen. Ik heb je al eens eerder uitgelegd dat je lichaam 4 gram vocht opslag bij 1 gram glycogeen. 80% is vocht, 20% is glycogeen. Snap je dan waarom je in het begin vaak zo snel afvalt? Als we dan vergaan met het afvallen, worden je eiwitten aangesproken en daarna pas je vetopslag. En in de tussentijd staat je lichaam op de spaarstand. Wij kunnen namelijk best goed zonder eten (Adam en Eva hadden immers geen roomboterkoeken en kwark met muesli). Je eet nog steeds weinig en met hetgeen wat je eet doet je lichaam zuinig. Dus… minder gewichtsverlies. En wat gebeurt er dan op den duur? Wanneer je hersenen echt denken: nu ben ik er klaar mee gaat de boel op slot. Je valt niet meer af en het einde is zoek.

Maar mijn beste vriendin eet super veel en komt niet aan?

Vaak hoor je mensen zeggen dat het zo oneerlijk is. Jij kunt zó weinig eten. Vaak leg ik dan uit dat het niet om de hoeveelheid calorieën gaat, maar om wát je eet. Je kent dat toch wel? Die vriendin die alles kan eten, maar geen grammetje aankomt? Nou, geloof mij. Als zij heel veel ongezond eet, ziet het er van binnen ook niet zo gezond uit. Maar wanneer je een vriendin hebt die slank is en gezond eet, dan ligt dat deels aan het eten en aan de beweging. Maar dat is niet het enige. Want als dat bij iedereen zo zou werken zouden we allemaal maatbekers zijn. Je doet er iets bij en het volume wordt meer, je haalt er iets uit en het volume wordt minder. Jammer genoeg werkt het niet zo. Er zijn nog veel meer redenen waarom je niet afvalt. En die redenen worden meestal vergeten. Ik pak ze juist wél mee in mijn begeleiding. Want stiekem zit daar vaak nog meer het probleem dan enkel bij de voeding.

 

Redenen dat jij niet afvalt of niet lekker in je vel zit

+ Je lichaam maakt zoveel insuline aan dat je cellen er ongevoelig voor zijn geworden. Meer hierover kun je lezen in deze blog.
+ Stress: je hormoonbalans wordt verstoord en je bijnieren maken vanwege die stress teveel cortisol aan.
+ Je lever heeft moeite met het ontgiften en afvoeren van alle verstorende stoffen. Omdat deze niet wil dat er schade ontstaat, slaan de stoffen zich op in je vetcellen. Dit vet houdt je lichaam goed vast.
+ Darmen: wanneer deze niet goed werken, gaan de slechte bacterieën de overhand nemen en krijg je hardnekkig overgewicht.
+ Te weinig spiermassa: hoe minder spieren, hoe moeilijker je gaat afvallen.
+ Je stofwisseling is te traag geworden door alle crashdiëten die je hebt gevolgd.
+ Je schildklier is gaan vertragen, omdat je bijnieren overbelast worden door de stress.
+ Continue medicatie hebben vaak veel bijwerkingen (zoals bijvoorbeeld de pil).
+ Je lichaam mist voedingsstoffen zoals zink, vitamine B en magnesium. Deze zorgen ervoor dat vet wordt verbrand.
+ Je wordt soms al wat ouder. Wij gaan wel door, maar je lichaam zegt eigenlijk dat we minder voeding nodig hebben dan we gewend zijn.

 

Ik hoop dat je heb kunnen uitleggen dat je vanaf nu moet stoppen met lijnen en starten met eten. En dan niet vullen, maar voeden! Leg je focus niet op afvallen, maar op gezond worden. Als we gezond worden volgt afvallen vanzelf! Bij afvallen draait het om eten, niet om diëten!

* Glycogeenvoorraad: Dit is een overschot aan glucose wat opgeslagen ligt in de cellen van je lever en spieren.

 

 

 

 

 

 

Wil jij ook iedere week een verrukkelijk recept in je mailbox ontvangen? Het enige wat jij hoeft te doen is hieronder op de knop drukken!

 

 

Ja, ik wil wekelijks recepten ontvangen!