Ben jij ook lekker op vakantie? Ik geniet hier momenteel 20 kilometer vanaf mijn huis van het zonnetje, gezinnetje, vriendjes en mijn rustige uurtjes waar ik lekker achterstallige zaken kan afwikkelen. Nu is het enige wat niet handig is op vakantie met de vouwwagen: koken…Toch? Dat is toch lastig om toch gezond te eten? Nou nee dus! Het vergt wat voorbereiding, maar ook in andere landen kun je gezond eten. Oke, ik kon echt niet mijn prakkie meenemen in het vliegtuig toen ik naar Curacao ging. Maar met de auto is het geen enkel punt! Gelukkig liet een klant vandaag een fotootje zien, hoe goed ze haar pannekoekjes aan het bakken was. (op een gezonde manier).

Normaliter vind ik de reis naar een ander land altijd de mooiste uitdaging. De grote M of de marsen in een pompstation, komen regelmatig voorbij. Gadverdamme: het eten is gewoon niet lekker, niet gezond en duur. Maar tja, je kunt moeilijk je rauwkost 48 uur goed houden in de auto. Maar goed, ik neem wel de gezonde snacks mee zodat niet alle zakken snoep er al doorheen gaan. Bakjes met groenten, fruit, schilmesje, gezonde repen voor mama, stukje pure chocolade en rijstwafels met wat vlees maken het zo dat ik mijn reis wel doorkom. In een grote koelbox zitten al mijn veroberingen als we weer door die lange tunnel gaan waar altijd file staat

                                                    gewichtsconsulent

En dan…vakantie!!

Het is echt zo vaak de vraag van mijn klanten? Hoe ga ik dat doen op vakantie? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet teveel zondig? Hoe krijg ik daar producten? Nou, antwoord op de laatste vraag: niet altijd. Ik krijg het ook echt niet voor elkaar om in een warm land mijn prakkie in te kopen. Daarom neem ik een deel mee vanuit huis. En dan niet om alles te bakken en ga zo maar door. Nee, ik zorg ervoor dat ik van tevoren genoeg heb ingekocht en gemaakt om mijn snaaimomenten tegen te gaan. De simpele noten etc, verdwijnen ook in de ‘Anka’-koffer, maar ook koop ik mijn ontbijtje alvast kant en klaar in, (muesli van Rineke Dijkinga of van de Halm zijn lekkere vervangers), maak ik wat repen, cupcakes en sla ik genoeg 85% chocolade in. En nee, dit betekent niet dat ik hele vakantiedagen hierop leef hoor. Maar het is fijn om niet uit nood naar iets slechts te hoeven uitwijken.

Mijn inpaklijst voor de ‘Anka’koffer:

  • kaneel
  • rijstwafels
  • paar blikjes tonijn
  • keltisch zeezout
  • boekweitmeel
  • zilvervliesrijst
  • glutenvrije pasta
  • quinoa
  • 85% chocolade
  • pak amandelmelk
  • repen
  • muesli
  • cupcakes
  • kruiden zonder toevoegingen voor in de spaghetti, nasi etc. (Ik heb ze altijd van Jacob Hooy)
  • ongebrande ongezouten noten
  • pitten en zaden
  • eiwitpoeder
  • zipzakjes om alles goed op te bergen
  • 100% pindakaas
  • 100% appelstroop
  • Havermout
  • Belgische mayo zonder toevoegingen (sorry mijn verslaving moet mee)
  • Gedroogd fruit
  • Zoete aardappelen
  • Kikoman sojasaus
  • Mijn blender
  • Kokosolie
  • Skottlebraai (daar maakt manlief de lekkerste dingen op)
                                                                                                        orthomoleculair

 

Aankomst….vakantie!!

Aangekomen in het land waar ik de komende weken met mijn achterwerk neerstrijk, ga ik op zoek naar de supermarkt. O ja, ik zorg er tegenwoordig altijd voor dat ik een koelkast in mijn logeerplek heb. Gelukkig zijn er campings waar je ze ook kunt huren hoor! Als ik mijn rondje maak in de supermarkt sla ik veel groenten en fruit in. Op een of andere manier eten de kinderen dit op vakantie ook veel meer dan normaal! Daarnaast koop ik eieren, rode saus, yoghurt/kwark, kipfilet, wijn (niet te vergeten) en de rest voor het gezin in.

Beginnende met de vakantie moet ik zeggen dat wij altijd goed ontbijten en onze lunch vaak een lekkere schaal is met fruit, vleesje, groenten, kaasje en wat noten. Terwijl gezinlief zich ook regelmatig veroberen aan de croissantjes en harde broodjes, heb ik sowieso de regel voor mezelf: ik ontbijt hoe ik altijd ontbijt. Voor mij is dit een variatie van:

  • Oatmeal
  • Banaanpannekoekjes
  • Kefir (oke, deze vervang ik dus nu met wat kwark, wat ik hoop dat mijn darmen leuk gaan vinden), met blauwe bessen, muesli, pitten&zaden
  • Omelet met groenten
  • Havermoutprakkie
Nu is het dus bij ons zo dat de lunch vaak de hapjesschaal is. Dit is gewoonweg omdat ik te lui ben om op vakantie 2x af te wassen. Daarnaast zat ik in het begin met een lunchtafel en was er geen kind aanwezig omdat ze in het zwembad lagen of buskruit aan het spelen waren. Zo is het ook nog dat onze kids (inclusief de jongste twee) op vakantie pas rond 10.00u wakker zijn. Zo rond een uur of vijf (tijdens het dagelijkse wijntje, mijn 20% zondigmodus), gaan we aan de gang met de voorbereidingen. Het is echt niet zo dat wij heel moeilijk doen op vakantie. Enkel vinden wij het wel voornaam dat er ook op vakantie met regelmaat groenten in gaan. Nu heb ik het geluk dat ik echt verzot ben op groenten, al vanaf kind af aan. En je mij echt blijer maakt met een zalmpje als een frikandel. We maken vaak eenpansgerechten waar eerst een vleesje wordt aangebakken, een hele zwik groenten en daarna de eventuele koolhydraatjes. We vragen ons altijd af welk recept het nu weer is geweest. Want we doen altijd maar wat. En het smaakt altijd op en top! En ja, ook wij eten gewoon wel eens lekker friet of pizza en dat smaakt heerlijk. Maar wij genieten van het gehannes op de camping om met een tent vol koffers, een voortent waar een verlaat dancefeest niks bij is geweest en onze beperkte voorraad een leuk en lekker recept te maken.
                                                                                vakantie
Daarnaast is dus de vraag van de motivatie. Tja, dat is altijd het puntje waar het vaak in blijft steken. Want ook al heb jij al deze boodschappen in huis: je moet het wel maken. Mijn motivatie is altijd: ik heb vakantie om weer fit en vitaal het nieuwe jaar in te gaan. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen als ik mijzelf drie weken lang alleen maar volstop met slechte dingen? Daarnaast baal ik er echt van als ik thuiskom en er onnodig wat kilootjes bij zijn. Daarom geniet ik volop van mijn vakantie, zondig ik met regelmaat en train ik ook op vakantie (dat kan ook een flinke wandeling zijn) en doe vooral lekker niks. O ja, en geniet net als een ander van een goed glas wijn.

Mijn ervaring is dat het altijd neerkomt op goed plannen. Maar ook niet al te moeilijk denken! Een koelbox inpakken met gezonde spulletjes is niet moeilijker (of duurder!) dan een tas inpakken met allerlei voorverpakte dingen. En je zult merken dat als je toch wat op let, fitter op vakantie bent en vrolijker bent als je thuiskomt!

En nu…nu ga ik lekker naar het strandje met een lekker flesje witte wijn!

Fijne vakantie!