Je kan maanden leven zonder eten. Iedereen kent die verhalen van mensen verdwaald in de woestijn wel. Hoe kan dit? Omdat je lichaam zijn snelheid van het verbranden van calorieën bij kan stellen. Als je lichaam merkt dat je te weinig binnen krijgt, zegt het tegen zichzelf: “Het lijkt erop alsof dit alles is waar we op moeten leven voor een tijdje, dus laten we er maar lang over doen het te verteren en onze energie bewaren” Dit is een gevolg van de evolutie, waarbij jagers nooit met zekerheid wisten wanneer het volgende maal zich aandiende. In tijden van extreme hongersnood begint het lichaam langzaam reserves te gebruiken, eerst vet, dan spieren en uiteindelijk zelfs organen. Als dat op dezelfde snelheid ging als je lichaam er normaal over deed, dan zou je snel ‘op’ zijn, dus door de verbranding te vertragen leef je langer. Leuk, als je verdwaald bent in de woestijn.

Als je probeert gewicht te verliezen werkt dit principe je echter tegen. Je lichaam kan het verschil niet herkennen tussen diëten en hongersnood! Drastisch verminderen van je calorie-inname stuurt je lichaam in die overlevingsstand. En daar kan je niks aan doen, behalve voorkomen dat je te weinig eet.

Zeven redenen waarom je NOOIT erg laag in je calorieën moet gaan zitten:

Zoals bovengenoemd, het is onvermijdelijk dat je verbranding vertraagd. De resultaten daarvan zijn: langzamer metabolisme, grotere opslag van vet-vasthoudende enzymen en hormonen, minder activiteit van de vet-afbrekende enzymen en hormonen, minder goed werkende schildklier. Daarnaast gaat je eetlust omhoog, je hebt meer kans op gewichtstoename, minder energie en kracht.

1. Te weinig eten zorgt voor een langzamer metabolisme
Als je minder eet, verbrandt je lichaam minder. Als je meer eet, verbrandt je lichaam meer. Als je te weinig binnenkrijgt, vertraagt je metabolisme met tenminste 20-30%. Studies laten zien dat bij drastische calorie-reductie je basale metabolisme (wat je in rust verbrand zonder iets te hoeven doen) soms wel 45% minder kan functioneren! Dat verklaart waarom je na een lange tijd veel te weinig eten, je bij nog minder eten nog steeds niks afvalt.

2. Te weinig eten zorgt dat je spieren verliest
Het meest ernstige gevolg van te weinig eten is het verlies van spieren. Zodra het lichaam hongersnood uitroept, gaat het zoeken naar alternatieve manieren van energie verkrijgen om in leven te blijven. Spieren verbranden is zo’n alternatief. Maar spieren zijn juist actieve weefsels, die zelf vet verbranden! Spieren verbranden is makkelijk voor het lichaam. Hierbij zijn zowel skeletspieren als organen, je hart is ook een spier!! Een heleboel studies hebben aangetoond dat bij diëten door weinig te eten zonder beweging, 40 a 50% van het gewichtsverlies komt door het verlies van spier. Ook is waterverlies veelvoorkomend. Het snelle gewichtsverlies in de eerste week(en) van zo’n hongerdieet misleiden en geven de illusie van succes. Zelfs met sporten erbij, als de voedselinname te weinig is zal er nog steeds spieren afgebroken worden i.p.v. vet.

3. Weinig eten bevordert de activiteit van vetopslag enzymen en belemmeren de werking van vet-afbraak
Het vetopslag-enzym heet Lipoprotein Lipase (LPL). Als je te weinig calorieën binnen krijgt, produceert je lichaam meer LPL en minder vetafbrekende enzymen. Anders gezegd, als je te weinig eet verandert je lichaam de chemische balans om het makkelijker te maken om vet op te slaan in de toekomst.

4. Te weinig eten vermindert werking van de schildklier
De schildklier is verantwoordelijk voor het regelen van je basale metabolic rate (wat je verbrand in totale rust) Als je lichaam merkt dat je erg weinig binnen krijgt, scheidt de schildklier minder hormonen af wat resulteert in een langzamer metabolisme en het verminderen van het verbranden van  calorieën in rust.

5. Te weinig eten verhoogt de kans op gewichtstoename (jojo!)
Bijna iedereen verliest gewicht als ze veel te weinig eten, maar het duurt meestal niet lang voordat het lichaam zich dus aanpast. Als je op een plateau geraakt bent, wordt het steeds lastiger gewicht te verliezen. Hierdoor (en door trek, honger en vreetbuien) geven mensen vaak uit frustratie op. Het gewicht komt langzaamaan weer terug; en ze hebben weer evenveel vet als waarmee ze gestart waren – maar nu minder spier en een langzamer metabolisme!! Hierdoor komen mensen meestal zelf nog meer aan dan hun startgewicht. Met elke lijnpoging daalt je metabolisme en daardoor kom je in een vicieuze cirkel terecht; je wordt dik van nog minder eten!

6. Te weinig eten zorgt voor meer trek en vreetbuien
Als je lichaam de hongersnood uitroept, zijn vreetbuien en trek een respons om je aan te zetten tot meer eten. Deze vreetbuien en cravings maken het heel moeilijk je dieet vol te houden en alles waar je aan kan denken is eten… eten… eten. Weinig mensen hebben genoeg discipline om het dan niet te doen.

7. Weinig eten vermindert je energie en kracht
Je bent minder goed in staat om activiteiten te verrichten en dingen voelen zwaar aan. Je hebt geen energie om te sporten.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als je tekorten aan vitaminen en mineralen krijgt.

Nu even zeven simpele Do’s:
* Ga niet op DIEET, maar verander je levensstijl permanent
* Zorg dat je je spieren behoudt,  zodat je een vetverbrandingsmachine blijft!
* Ga nooit onder je dagelijkse benodigde behoefte zitten
* Gebruik liever sport om vet te verbranden dan een dieet en laat je voeding ondersteuning zijn
* Reken je minimale caloriebehoefte uit en ga daar NOOIT onder zitten
* Eet regelmatig en sla geen maaltijden over
* Wees geduldig en lief voor je lijf. Je zal er nog je hele leven mee moeten doen. Denk op lange termijn.