Je bent voor je gevoel eindelijk goed bezig! Je hebt de stap gezet om gezond te gaan eten en lekker te gaan sporten. Je gaat na een tijdje op de weegschaal staan.

“WAT!!!! HOE KAN DIT”……roep je! “Hoe kan IK! zwaarder zijn?”

No worry. IK! zal je uitleggen waar dit door kan komen.

Aankomen in het begin je eigen IK! leefstijl te verbeteren is normaal. En daar bedoel IK! dan ook echt mee…een goede leefstijl! Dus goed eten met de juiste voedingsstoffen en effectief trainen.

Als je net begint met sporten en lekker op weg bent kan aankomen heel normaal zijn. En nee dat komt niet omdat je vet in spieren omzet. Dit is een grote fabel! Dit kan namelijk helemaal niet! Ja, je kunt vet verbranden en sterkere spieren maken. Maar de juiste voedingsstoffen zijn hier noodzakelijk bij met een juiste training. Maar dat is een ander onderwerp…

Oke, maar wat bedoel je dan? Hoe kan het dan?

Heel simpel: energie in je lichaam is vet & glycogeen.
Je wilt afvallen en gaat je calorieinname beperken. Sterker veel mensen gaan meer trainen en minder eten als hun behoefte zegt. Logisch, want dat lijkt de meest voor de hand liggende manier. Dat is ook, maar er zijn nog veel meer effectieve manieren dan enkel crashe.

Als je eet slaat je lichaam deze energie op twee manieren op; als vet en als glycogeen. Opslag van vet en verbranding gaan vrij geleidelijk en zijn afhankelijk van je leefstijl. Aan de andere kant staat glycogeen. Deze opslag kan erg veel schommelingen laten zien van dag tot dag. Dit komt vooral door de soort sport die je doet, de hoeveelheid en hoe lang het geleden is dat je voor het laatst hebt gesport.

Je lichaam slaat de energie namelijk zoveel mogelijk op in je spieren, maar ook een beetje in je lever. Glycogeen wordt gemaakt van glucose (suiker dus) en hierdoor maak je dus een reservepotje energie in je spieren en lever aan. Deze reserves zijn noodzakelijk als je in 1 keer actief moet worden. Vroeger was dit als er een wild dier achter je aan zit, nu gaat het om het sprintje naar de trein of als je ineens achter de dief aan moet. (dit zijn maar wat voorbeelden).
Nu kan je uit glucose ook vetopslag bouwen, alleen dit gaat net wat anders als bij de glycogeenopslag, waardoor het verschil in gewicht veroorzaakt kan worden.

Als je koolhydraten eet, worden deze in het lichaam afgebroken tot kleinere stukjes. De kleinste stukjes die ontstaan zijn de glucose stukjes. Wanneer deze omgezet gaan worden naar glycogeen wordt dit gekoppeld aan water. (dus je hebt H2O nodig om glucose in glycogeen om te zetten). Elke gram glucose die als glycogeen wordt opgeslagen heeft 3 gram water nodig. Een gemiddeld persoon kan per kg gewicht 15 gram glycogeen meedragen. Dus als je bijvoorbeeld 65 weegt kan je 975 gram glycogeen met je meedragen. Dat is een kilo! En dit kan dus elke dag verschillen. Als je dus ineens van een niet fit leven naar een fitter, actiever leven gaat, dan gaat je lichaam de glycogeen opslag vergroten omdat je deze dus vaker nodig hebt. Je bent immers gaan sporten en hebt dus direct energie nodig. Het lichaam blijft dit zien als een noodsituatie. Vroeger rende je immers achter een dier aan, nu op een loopband. Maar je lichaam is nog niet zo slim om dit verschil te zien. Je lichaam maakt dus meer reserves aan. Op den duur gaat je metabolisme zich aanpassen en komt alles goed! 

Neem de weegschaal dus niet altijd serieus! Een goede graadmeter is je buikomvang op te meten. En wat dacht je van een goede foto van jezelf? Niet leuk maar wel efficient!

Ik! hoop zo wat duidelijkheid te hebben kunnen geven en je een motivatie te hebben kunnen geven dat je lekker door moet gaan!