Groente…Groente? Groente! Groente???

Ja, ik weet het. Daar kom ik weer aan. Groente! En nee, ik zeg niet dat je veel groente moet eten omdat je een konijn bent. En nee, ook niet om kilo’s af te vallen. Ik zeg dit omdat je gewoonweg de vezels in de groente nodig hebt! Eigenlijk is het heel gek. Groente vindt het namelijk helemaal niet leuk om opgegeten te worden. Daarom bevatten ze gifstoffen. Gifstoffen? Ja! Maar moeten wij die dan juist eten? JA! Ze activeren de verdedigingslinies van onze cellen. Zodat onze cellen nog beter bestand zijn tegen nog gevaarlijkere gifstoffen, die aangemaakt worden door ons eigen stofwisselingssysteem. Wij zijn als mens echt gemaakt om groente te eten. En eigenlijk geen bewerkt eten (al is een frietje op zijn tijd erg lekker!).  Maar goed, hoe krijg je nu zoveel groente binnen? Want de aanbevolen hoeveelheid mag echt op 400 gram er dag liggen. Het rare is dat wij denken dat groente alleen in de avond gegeten moeten worden. Dat hebben wij ooit zo bedacht? Waarom? Niet iedereen hoeft met een bak boontjes op de bank te zitten natuurlijk, maar een beetje meer onze best om het te eten mag stiekem wel:).

Hoe kan je meer groente eten? 

  1. Soep! Maak 2x per week een grote pan soep. Daar gooi je alle groente in die je je maar kan bedenken! Neem om 16.00u eens een lekkere kom! Ik gooi er zelf altijd nog wat extra groenten en kiemen bij!
  2. Probeer in minimaal 2 hoofdgerechten groente toe te voegen. Bij het avondeten kies je eerst welke groente je wilt (liefst 2 soorten) en daarop pas je je vlees en eventuele pasta/aardappelen aan.
  3. Koop niet alleen groente op keuze van een recept. Nee, gooi eens een hele zwik groente in het karretje en sta verbaasd wat je er allemaal mee kunt!
  4. Eet je friet, hamburger, pizza of iets lekkers fout? Zet er altijd een grote bak salade met kiemen bij.
  5. Doe door je salade van de middag eens wat extra groente. De groente die je een avond van tevoren op hebt, kun je ook in een groter portie maken en toevoegen aan de salade.
  6. Zie groente niet als voer voor een konijn. Maak er iets lekkers van. Gebruik verse kruiden!  Maak er een feestje van!
  7. Vervang aardappelen eens door bloemkool of koolraab bijvoorbeeld. Je kunt heel makkelijk een puree hiermee maken! Kook de groente, 2 eieren erdoor en stampen maar! Even in de oven voor een lekker korstje!
  8. Zorg dat je altijd alfafa, broccolikiemen of andere kiemsoorten in huis hebt.  Voeg ze bij je lunch toe of op de soep en je hebt stiekem alweer veel vitamientjes binnen!
  9. Maak een pizzabodem van groente. Of maak een omelet maar mix door het mengsel al heel veel groente.
  10. Waarom vinden wij chips wel een normaal tussendoortje. Weet je dat groente ook erg lekker is?
  11. Eet bij je avondeten altijd 2 soorten groenten en bij je lunch 1 soort.
  12. Ook je ontbijt kun je aanvullen met groenten. Buiten een smoothie om, kun je groente zoals courgette ook toevoegen bij een gerecht. Dit heeft een zachte smaak en overheerst niet.
  13. Gebruik het vocht van je groente als bereiding van je smoothie of soep. (of drink het op:)).
  14. Zie groente als een volwaardige maaltijd. Maak er een feestje van!
  15. Als je brood eet, beleg je deze ook met groente. Drink daarnaast nog een glas sap!
  16. Pak niet altijd trouw naar de bekende groente. Weet je wel hoeveel groente er zijn?

Ps: weet je wel hoeveel het woord GROENTE! wel niet in deze blog staat!!! Dus ik zeg; groente…