Zoals jullie hebben gelezen zijn wij de afgelopen weken op safari gegaan door de supermarkt om de etiketten van alle producten een goed onder de loep te nemen. Samen met de suikerspiekpas (download hem hier) zijn wij op toer gegaan. Wat staat er nu eigenlijk op alle etiketten? Wellicht kun jij door middel van deze tools ook al wat rekening houden met wat er in jouw winkelwagentje komt te liggen. Want het is bijvoorbeeld niet zo dat een glutenvrij product heel gezond is en een biologische reep zit ook gewoon vol met suikers. Wat staat er op een etiket en hoe kun je het beste een etiket op een verpakking lezen?

 

Dit moet volgens de wet op het etiket

+ Een ingrediëntenlijst met alle ingrediënten die in het product zitten. Deze staan op volgorde van hoeveel er in het product zit. Van het eerstgenoemde ingrediënt zit dus het meest in het product. Ingrediënten die in de naam van het product staan, krijgen ook een percentage. Wanneer je een bloemkoolpizza koopt en je ziet dat er op het etiket als eerste tarwe staat, weet je dus dat hier het meeste van in zit.
+ Een voedingswaarde met daarin de precieze hoeveelheid energie (kilocaleriën), vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout.
+ Een houdbaarheidsdatum en een bewaarvoorschrift. Als er verder informatie op staat is dit extra en kan het dus misleidend zijn!

Producten met zo min mogelijk ingrediënten zijn het gezondst.

Wanneer kun je een product beter laten staan?

+ Als er meer dan 22,5 gram suiker per 100 gram in zit
+ Indien er meer dan 5 gram verzadigd vet per 100 gram in zit
+ Wanneer er meer dan 1,5 gram zout per 100 gram in zit
+ Als suiker (of een stiekeme suiker, zie de suikerspiekpas) in de top drie van de ingrediënten staat. Bijvoorbeeld bij tomatenketchup en ijsthee
+ Wanneer er gedeeltelijk geharde/gehydrogeneerde vetten of transvetten in zitten. Voorbeelden hiervan zijn: braadvet, gebak, koek en andere snacks uit de fabriek.

 

Eerste hulp bij slank en gezond shoppen!

  1. Zit er geen etiket op?
    Staat er een ingrediëntenlijst en voedingswaardetabel op het etiket? Top, dan kun jij hem nu op de juiste manier lezen. Staan deze er niet op? Dan heb je officieel een vers product te pakken, zoals groente of fruit, kaas van de kaasboer of een versgemaakte tapenade. De kans dat deze producten min of meer onbewerkt zijn en weinig toevoegingen bevatten is groot. Prima keuze dus!
  2. Hoe lang is de ingrediëntenlijst?
    Hoe langer de lijst met ingrediënten, hoe groter de kans dat er geur-, kleur- en smaakstoffen, stiekeme suikers of extra vetten in het product zijn gestopt. Over het algemeen zijn producten met maar één of enkele ingrediënten het gezondst.
  3. De beste keuze
    Wil je de beste uit 2 producten kiezen? Vertrouw dan liever op je brein dan op het ‘vinkje’ op de verpakking. Kijk naar de voedingswaarden per 100 gram: geef je liever geld uit aan het product met het minste calorieën, vetten en/of suikers per 100 gram?
    Extra tip: Kijk niet naar de waarden per portie als deze erbij staan. Niet alle fabrikanten gebruiken dezelfde portiegrootte.
  4. Stiekeme suikers
    Je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid producten waar extra suiker in gestopt wordt. Dit zijn enkele van de veelgebruikte schuilnamen waaronder suiker verscholen kan gaan in een product.
    Agavenectar, ahornsiroop, cassonade, demerara, dextrose, erythritol (E968), geconcentreerd (vruchten)sap, (glucose-)fructosestroop, gula, hfcs (high fructose corn syrup), molasse, nectar, sacharine, sacharose, stroop (bijv. rijststroop), sucranaat, sucrose, treacle, trubinado.
    Print de suikerspiekpas en stop hem in je portemonnee!

 

 

Paprika-extract of E106C?

Spot je geen E-nummers op het etiket? Dit betekent niet dat ze er niet in zitten! Een fabrikant mag zelf kiezen of ze het E-nummer of de naam van het gebruikte hulpmiddel noemen. Als gevolg van de wet tegen E-nummers, vermeldt een fabrikant natuurlijk veel liever ‘paprika-extract’ dan het E-nummer E106C. Laten we overigens wel voorop stellen dat niet alle E-nummers slecht zijn.

 

Allergie alarm

Alle bekende allergenen (stofjes die in ons eten voorkomen en een allergische reactie kunnen veroorzaken) staan dikgedrukt in de ingrediëntenlijst op het etiket. Krijg jij buikpijn van selderij of heb je een pinda-allergie? Je ziet dan in één oogopslag of de voor jou verboden stoppen in het product zitten.

 

Loze woorden

De volgende beweringen, gezondheidsclaims en buzzwoorden mogen door fabrikanten te pas en te onpas gebruikt worden, zonder dat uitgelegd hoeft te worden wat ze hiermee bedoelen. Opletten dus!
+ Vers betekent niet pasgeleden gemaakt. Zelfs zaken die jarenlang houdbaar blijven zijn volgens sommige etiketten ‘vers’.
+ Ambachtelijk / volgens oud recept betekent niet dat het handgemaakt is en zonder toevoegingen.
+ Natuurlijk betekent niet vrij van E-nummers of toegevoegde stoffen.
+ Nu verbeterd betekent niet gezond(er).
+ Light betekent niet calorie-arm.
+ Geen toegevoegde suikers betekent niet suikervrij
+ Glutenvrij betekent niet dat het goed / beter voor je is. Glutenvrij heeft alleen bewezen voordelen voor je gezondheid als je coeliakie hebt.

 

Nou, ik ben benieuwd wat er in jouw winkelwagentje ligt! Mocht je nog vragen hebben over een product, stel hem dan gerust!