Bacteriën; wat moet je ermee?

 

Na even een zomerpauze te hebben ingelast, zijn we weer de schoolbanken ingedaald. De schildklier, allergie, neurotransmitters;  ik ga weer heel wat nieuwe stof vergaren komend jaar. Maar vandaag ging het weer eens over jaja: poep! TJee, Anka weer poep? Nou ja, net iets meer dan dat hoor! Ook over Bacteriën, spijsvertering, histamine en ga zo maar door. Maar ik moet zeggen: chapeau voor Nienke Gottenbos van de poepdokter! Wat een leerzame dag weer!

Maar waarom is poep nu zo belangrijk? Wat is nu een microbioom of tewel de darmflora? Darmflora betekent niet meer en minder dan alle levende microorganisme in de darm: parasieten, virussen, schimmels, wormen, gisten, bacteriën etc. Ieuwwww! Denk je toch? Maar ze horen er bij! Er zijn geen goede en geen slechte bacterien! Het gaat weer om jaja: balans….

 

Je kent het wel: in de ochtend heb je een platte buik, maar in de avond heb je wat meer riemgaatjes nodig? Nou, misschien kan ik je uitleggen waardoor dit nu zo is. Maar ook, overgewicht, moeheid, knetterscheten, teveel toilet bezoeken, niesbuien kunnen vaak een gevolg van een slecht microbioom en het mileu erom heen zijn. Nu ga ik technisch niet in op de zuurstofrijke (aeroob) of zuurstofarme (anaeroob) beestjes en alle andere bewoners in je lichaam. Maar weet dat ze allebei erg belangrijk zijn. De aerobe bacteriën vreten de zuurstof weg, waardoor de anaerobe bacteriën (tja, die zuurstof niet zo leuk vinden) zich kunnen vestigen. Ik zei het hierboven al: alles draait ook balans. Dus ook in de darm! 

Wist je dat er tussen de 700 en 1000 stammen in je darm huizen? Als je dan kijkt naar zo lekker suikerig yoghurtje met ‘probiotica’ zit daar maar 1 stam in. Kijk, je kunt echt vaak wel beter naar de toilet. Tuurlijk! Want de meeste mensen hebben zo slechte flora dat zo yoghurtje tijdelijk echt wel wat doet. In zo lekker yoghurtje zitten enkel zuurstofarme bacteriën. En die prikkelen niet je darmen! 

Wat mij opvalt is het feit dat klanten vaak bij de intake vertellen dat ze al maanden probiotica slikken, maar geen resultaat hebben.Ten eerste moeten pathogenen (die je ziek kunnen maken) opgeruimd zijn en moet je darmmilieu in balans zijn. Maar daarnaast moet ook de juiste voedingsbodem voor die beestjes aangereikt worden. En laat ik nu weer eens benadrukken dat dit eetpatroon voor iedereen verschillend is. Ja, in zo capsule of drankje zit echt veel. Maar vooral weer jaja…zuurstofarm! En dan kom ik weer terug op die balans. Als er te weinig zuurstofrijke bacteriën huizen is er dus teveel zuurstof in de arm en dus geen geen goede omgeving voor de bacteriën die niet van zuurstof houden. En tja, dan kunnen de zuurstofarme bacteriën goed overleven in de darmen. De oorlog in de darmen is begonnen. Met letterlijk kanonscheten als aanval. 

Maar Anka, als het zo simpel is gaan we toch gewoon wat middeltjes pakken waar ook die zuurstofarme beestjes in zitten. Nee! Eerst moeten we echt weten of er geen laaggradige ontstekingen zitten. Of geen histamineprobleem. Of geen voedingsintolerantie…of of of…Ga dit dan ook nooit op eigen houtje doen! De weg welke probiotica voor jou goed zou zijn (met daarbij eventueel aanvulling) is altijd een zoektocht. Voor jou maar ook voor de therapeut. En weet dat je het vaak ook met goede voeding al heel ver op peil kunt brengen? Zo is ook de prebiotica een ondergeschoven kindje. We moeten eerst verdieping in de wonderen wereld van jouw darm, waarop wij dan stap voor stap een behandelplan kunnen inzetten. Met als doel dat jouw darm het vanzelf weer op gaat pakken! En weet dat jouw kilootje teveel hier ook wel eens mee te maken kan hebben? Maar daarover later meer! 

liefs Anka

Bron: Nienke Gottenbos