De man en zijn vishengel zorgde voor heel veel besef

Half zeven en ik ben wakker. Hop eruit. Ja half zeven op vakantie! Suus had namelijk gevraagd om een ochtendwandeling te maken door de Slufter. Waar ik eerst wandelend op mijn mobiel zou hebben gelopen bleef deze vandaag in mijn zak. We genoten van de zonsopgang, vogels, de regenboog en aangekomen op het strand van de visser die daar helemaal in zijn eigen element stond. Alleen op de wereld en toch ook weer niet.

Op vakantie denk ik altijd terug aan de weken ervoor. Welke dingen gaan er goed? Niet alleen bij mij maar ook met klanten. En wat triggerde mij de afgelopen tijd en triggert mij om zo door te gaan de komende weken en juist niet?

Zo staande op het strand kwam bij mij de vraag op wat stress nu eigenlijk is. Waarom kon die visser daar zo ontspannen staan? Natuurlijk leer ik dit veel in opleidingen en weet nu ook dat stress helemaal niet erg is. We hebben namelijk stress nodig om te overleven. Maar waar velen denken dat stress enkel tussen de oren zit, weet ik dat dit absoluut niet is. Wat dacht je van laaggradige onstekingen? Wist je dat dit ook stress is voor je lichaam? Of als je lichaam niet lekker kan ontgiften?

Nou, zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen. Ik ben steeds meer gefasicineerd over de werking van alle lichamelijke mechanismes en hoe deze een invloed kunnen hebben op wat wij dagelijks doen. Maar buiten dit stukje om betekent het niet dat wij zelf geen invloed hebben op het totale geheel. Ben jij je er bijvoorbeeld van bewust hoeveel koffie je drinkt, je met chemische spullen in aanraking komt, weinig slaapt of te weinig (of juist teveel) beweegt?

Zo stond ik daar zelf mijn eigen lijstje af te gaan. Kijkende naar de visser in pure stilte. Denkende over mijn ooit standje aan. Gelukkig lukt het mij namelijk steeds meer om standje uit te gaan. Het gaat niet om de stress maar ook hoe je kunt ontstressen. Maar hoe is dit de afgelopen weken gegaan?
Eén van de dingen waar ik mijn blik op liet vallen (in mijn hersenpannetje dan hé) waren de uren mobiel en computergebruik. Voor mijn werk en studie kom ik natuurlijk niet onder dit onderdeel uit (net als ons allemaal). Maar is dat wel zo? Moet ik altijd bereikbaar zijn? Moet ik wel altijd alle laatste updates volgens om vervolgens verzeild te raken in de wereld van de social media? Hoeveel tijd neemt dit wel niet in beslag waardoor efficiënt werken soms uitblijft?

Ik besefte mij dat dit onderdeel voor mij nog wel een stukje verbetering kon hebben en het eens tijd werd om daar mijn schijnwerpers op te laten schijnen. De laatste weken heb ik heel hard gewerkt aan structuur, hulptroepen ingezet (Angelie  en Ingrid zijn mijn redding keer op keer), dingen uitbesteed en vooral heel goed gaan plannen.
Ik vertel namelijk altijd tegen mijn klanten dat je niet goed voor jezelf kunt zorgen als er geen overzicht is.

Vaak beginnen klanten aan een gezond eetpatroon maar verzanden dan weer in het oude patroon. Deels om andere redenen maar deels ook omdat ze het niet geïntregeerd krijgen in hun leventje. Eén van de eerste stappen is dan ook om met de klant naar hun dagelijkse planning te kijken. Hoeveel werk je? Wanneer doe je de klusjes? Sociale contacten? Waar is me-time? En waar kunnen we eettime inplannen? Tijd om je recepten op te zoeken, tijd om boodschappen te doen en te kijken op welke dag je tijd hebt om uitgebreid te koken en wanneer niet.

Dit is essentieel om gezond eten goed in je leven te laten passen. Vaak besteden we namelijk heel veel tijd aan andere dingen maar niet aan eten. Terwijl het zoeken van eten en het bereiden daarvan vroeger een dagtaak was, willen wij het tegenwoordig allemaal zo snel mogelijk. We laten de boodschappen thuis bezorgen en houden vaneen snelle hap om zo nog meer uren over te houden voor werken of andere ‘moet’-dingen. Hoe bewust ben jij je daarvan?

Maar goed, terug naar mijn gewoontes van te vaak te leven in de wereld van digitaal zijn; ik doe dit gewoonweg teveel! Ik sport in balans, eet in balans, slaap (tegenwoordig) 8 uur per nacht, werk aan mijn stresslevel en …doe niks met het blauwe licht. Dit is zo essentieel punt om je lichaam gezond te laten zijn. Dus voor mij, tijdens de regenboog in de zee zakte, was dit voor mij een mooi voornemen om komende weken uit te voeren. Ik bedoel dan niet dat ik een blauwlichtbril koop en deze mij beschermd. Nee, heel bewust bezig zijn met de uren die ik onnodig achter de laptop of telefoon zit. Wat kan ik in die tijd doen (of juist niet)? En de belangrijkste winst die te behalen valt is om niet met de telefoon in slaap te vallen.

Oké, nu weten jullie mijn zwaktes als therapeut, haha. Maar hoe staat het met jouw telefoongebruik? En wat heb jij er aan gedaan om dit te veranderen? Hoe zit het met jouw eetgewoontes en de planning hiervan? Ik ben heel erg benieuwd! Dan ga ik gauw een uurtje werken aan mijn nieuwe hormoonprogramma en klap dan de laptop weer dicht om weer te genieten van het zonnetje op Texel.

En als het mij dan echt niet lukt, dan koop ik misschien wel een vishengel.

liefs Anka