Chia de plant

Chia is een plantensoort uit de lipbloemenfamilie, afkomstig uit Centraal- en Zuid-Mexico en Guatamala. De plant wordt in het algemeen geteeld voor de zaad, die rijk is aan omega-3-vetzuren. Chiazaad is een erg klein zaadje en heeft een ovale vorm.

 

Chiazaad

Pas in 2009 werd Chiazaad officieel veilig beschouwd voor consumptie. Bizar hè! Gelukkig gebeurde dat in ieder geval, want tegenwoordig kennen héél veel mensen het zaadje. Chiazaad kan rauw gegeten worden, een perfecte manier om proteïne, vetten en vezels binnen te krijgen. In Mexico voegen ze de zaadjes toe aan water of vers vruchtensap.

 

Vitamines

Ben je dagelijks goed bezig met het zo goed mogelijk binnenkrijgen van vitamines? Daarvoor hoef je niet speciaal extra chiazaad te gaan eten. Hoe gezond ook, chiazaad bevat nauwelijks vitaminen!

 

Chiazaad en een verzadigd gevoel

Geen vitamines, maar wel een heleboel voedingsvezels! Deze voedingsvezels zorgen ervoor dat het voedsel dat we eten goed wordt verteerd. Daardoor hebben we een gezonde stoelgang en kunnen we die ook behouden. Chiazaad heeft de eigenschap zit ontzettend goed te kunnen binden met water. Daardoor ontstaat er in je maag een geleiachtige substantie, die ervoor zorgt dat je een verzadigd gevoel ervaart. Doordat je dat ervaart zul je minder snel een tussendoortje pakken. Verder bevat chiazaad tryptofaan, wat je helpt om je eetlust te reguleren.

Nog meer voordelen

+ Rijk aan omega-3 vetzuren
+ De Azteken gebruikten het zaad voor extra uithoudingsvermogen, wie weet helpt het;-)
+ Bevat alle Aminozuren
+ Je hebt zwart, wit én bruin chiazaad
+ Chiazaad bevat géén vitamines
+ Ondersteunt de darmflora dankzij vezels
+ Zorg voor een gezonde spijsvertering en stoelgang dankzij vezels
+ Het verlaagd de bloeddruk dankzij chlorogeenzuur
+ Verlaagd tevens de bloedglucose dankzij chloreenzuur en vezels
+ Het verminderd infecties dankzij cafeïne zuur
+ Chiazaad is geod voor de spieren door alle essentiële aminozuren
+ Chiazaad bevat 18% calcium, wat belangrijk is voor het behoud van sterke botten en een goede mondgezondheid
+ In chiazaad zit tryptofaan, wat je helpt om je stemming en nachtrust te verbeteren
+ Door de hoge concentratie antioxidanten is chiazaad goed voor een mooie en soepele huid

 

Hoe eet je chiazaad?

Doordat chiazaad vrij weinig smaak bevat is het eenvoudig toe te passen in jouw dagelijkse eetpatroon. Zo kun je bijvoorbeeld een schepje zaad door je smoothie doen of je voegt een beetje toe aan je oatmeal. Verder kun je ze ook prima door een salade heen doen óf je maakt deze heerlijke chocoladepudding!

Wanneer je chiazaad wilt gebruiken is het goed om het voor gebruik even te laten weken in water of bijvoorbeeld yoghurt. Zorg ervoor dat je ongeveer tien keer zoveel vocht gebruikt als chiazaad. Vervolgens kun je het minimaal 20 minuten laten staan, zonder er iets mee te hoeven doen. Doordat je het zaad eerst laat weken wordt het beter verteert en worden de voedingsstoffen beter opgenomen in de darmen.

 

 

 

Wil jij ook iedere week een verrukkelijk recept en de beste tips & tricks in je mailbox ontvangen? Het enige wat jij hoeft te doen is hieronder op de knop drukken!

Ja, ik wil wekelijks recepten ontvangen!