foto van Ik Food Move Mind.

Dammmn right yeah….die wijntjes&boswandelingtjes gingen hard gisterenavond. Toch zit IK! hier weer een beetje fit proberen te wezen. En ja ok dat is best pittig. Maar goed wat IK! vaak zie deze dagen is dat mijn klanten altijd bang zijn voor deze dagen. En ja IK! snap dat…IK! snap dat je echt niet aan je drie healthy maaltijden per dag komt. Maar anderzijds is 4 dagen enkel los gaan op de frikadellen, shoarma & pizza ook niet zo goed plan voor je lichaam.

Wat dan nu?

4 dagen compleet loslaten of gewoon niet gaan? IK! ben van beiden geen voorstander (of je moet een hekel hebben aan carnaval). Pak eens de middenweg…probeer het feestgeruis te combineren met je gezonde leefstijl. Wedden dat je mij woensdag dankbaar bent?

Wist je dat Carnaval vroeger eigenlijk een eetfestijn was, vlak voordat de vastentijd begon? Maar dat vasten…dat zijn wij tegenwoordig vergeten. (oke bijna iedereen…). De hapjes gaan rijkelijk de mondjes in. En dan hebben we het niet over de liters bier. Het gevolg is dat de kilo’s er sneller aanvliegen dan dat je ze eraf kunt hossen. En waarschijnlijk denk jij niet echt na over wat je aan trekt en sta jij tussen de menigte te hossen. Dus die verkoudheid of een griepje ligt extra op de loer. Maar om niet meteen een einde aan je feestgevoel te geven, kun je met onderstaande maatregelen na de feestweek gezond weer aan het werk, studie, of naar school!

Vitaminen

Vitamine C – is erg belangrijk voor je gezondheid en gaat ziektes en virussen tegen. Zeker in de herfst en winter is vitamine C een uitstekende aanvulling om je weerstand op peil te houden.

Zink – verjaagt en voorkomt verkoudheid. Het geeft het immuunsysteem een duwtje in de rug, voorkomt dat bacillen via het slijmvlies in de neus belanden en vermindert de vermenigvuldiging van bacteriën.

Vitamine D – ter ondersteuning van het immuunsysteem. Ook hebben de meeste mensen behoefte aan extra vitamine D van oktober tot april omdat er in die periode weinig tot geen vitamine D aangemaakt wordt in de huid.

Echinacea – is een populair en eeuwenoud kruidenmiddel tegen griep en verkoudheid en stimuleert het immuunsysteem.

Water
Drink voldoende water tussendoor. Alcohol drinken onttrekt vocht aan je lichaam en dit veroorzaakt hoofdpijn. Drink daarom voor je gaat slapen nog 2 grote glazen water om de afvalstoffen beter af te kunnen voeren. Ook de volgende ochtend is het belangrijk om voldoende te drinken.

Slaap
Probeer wel 7 uur per nacht te slapen. Een goede nachtrust is nodig voor herstel van je lichaam. Slaap tekort zorgt niet alleen voor minder energie, maar kan ook leiden tot allerlei lichamelijke klachten.

Ontbijt
Neem voordat je gaat beginnen een gezond en voedend ontbijt. Kies bijvoorbeeld voor een lekkere groene smoothie met proteine poeder, een banaan-ei pannenkoek, of een omelet met avocado. Tip: bananen zijn een makkelijke én gezonde carnavalssnack voor onderweg. Ze kalmeren de maag en zorgen dankzij zetmeel en suikers voor een goede bodem.

Beweging
Blijf vooral lekker in beweging! Eén biertje staat gelijk aan zo’n 11 minuten joggen. Dus grijp alle feestelijke kansen aan om lekker te bewegen: De optocht lopen, flink hossen, de polonaise, en gekke moves, alles kan en mag tijdens het carnaval. En het drinken aan de andere kant van de zaal haal jij natuurlijk. Dan hoef je niet meteen tijdens het feest de sportschool in! (overigens wel een aanrader om je healthy lunch en workout toch gewoon te laten doorgaan).

En voor nu: neem een lekker kopje groente thee met gember&citroen (vermindert de alcoholgeur) en een goed ontbijt (brengt je stofwisseling op gang) en ga een flink rondje om met de hond. Dan kun je daarna weer lekker hossen!

Have fun!!

liefs Anka