Burn-out…burn jij ook wel eens out? Of ben jij nu helemaal burn-out?

Het is half acht in de morgen. Terwijl iedereen dadelijk het feestgeruis in gaat, maak ik mij klaar voor weer een weekendje school. Ik mag weer gezellig gaan praten over darmen en alles wat erin gaat en eruit komt. Terwijl ik langzaam wakker word, ben ik moe en heb totaal geen zin. Wat hebben de aflopen weken erin gehakt. De combinatie tussen 2 studies, een nogal pittige verbouwing (nou ja, een compleet huis in 3 maanden neerzetten), de kinderen, huishouden, administratie en natuurlijk mijn zaak is mij zwaar gevallen. Denk ik…Toch? Of moet ik mij niet aanstellen? (het feit dat ik niet heb geblogt zegt eigenlijk wel genoeg). Maar ik mag mij niet aanstellen. Want het zijn mijn keuzes! En ik wil dit allemaal. Dus niet aanstellen en doorgaan!

Gelukkig denk ik niet zo. Nou ja, niet meer. Want ik heb ook tijden gehad! Gelukkig heb ik door training, coaching en vooral mijn leefstijl aan te passen, snel door als ik een treetje te ver ga. Maar ook heb ik mijn intern systeem (darmen, lever, bijnieren etc) zo weten te verbeteren dat mijn lichaam ook weer wat meer stress aan kan.

Wat voor de één veel stress veroorzaakt laat de ander langs zich heen gaan. Als langdurige stress het lichamelijke systeem bij iedereen op min of meer dezelfde wijze in de war brengt, kunnen de oorzaken voor stress en burnout bij mensen verschillend zijn. En ook de gevolgen kunnen diverse vormen aannemen. Ik weet wel dat de gemiddelde persoon met een burn-out constant negatief over zichzelf denkt. “Ik moet mij niet aanstellen.” “Als zij dat kan, kan ik het ook.” “Als ik even doorzet, gaat het wel over.” etc. etc. Nou, ik kan je zeggen dat het zo niet werkt! Tijdens mijn consulten krijg ik veel mensen met een beginnende burn-out, herstellende burn-out of juist mensen die er midden in zitten. Ze weten dat ze naast veranderingen op werk en thuisfront, ook met zichzelf aan de slag moeten.

Ten eerste ga ik aan de gang met 3 vragen:

  1. Herken ik bij mezelf bij al de symptomen?
  2. Ben ik sterk genoeg om toe te geven dat deze klachten veroorzaakt kunnen worden door stress?
  3. Hoe werkt dit alles dan?

De symptomen kunnen bij  iedereen heel uitlopend zijn. Van   rug- en nekklachten, gewichtstoename (lees deze blog hier maar eens over) hoofdpijn, maagklachten, uitgeput gevoel, chronische hyperventilatie, griep en negatieve gevoelens tot buikpijn. Vaak denken we dat een probleem op zich staat. Dus dat we hoofdpijn hebben door iets in het hoofd. Of dat de maagpijn komt door iets in de maag. En dan gooien we er gewoon nog een rennie in en gaan door. In het geval van stress, gaat een klacht niet lokaal zitten. Ga nu niet meteen denken dat je na een dag hoofdpijn een burn-out kan hebben. Maar het gaat om het totaal plaatje.

En dan is de grote vraag of je wilt toegeven dat de klachten veroorzaakt worden door stress. Vaak verzinnen we nog van allerlei smoesjes om maar niet te hoeven toe te geven. Als ik mensen uitleg dat een burn-out wel eens de oorzaak kan zijn van al de lichamelijke klachten zie je mensen vaak verdrietig worden. Ze hebben het gevoel dat het hun eigen schuld is. Dat hun zwak zijn. Dat ze niks kunnen. Nadat ik uitleg dat een burn-out al kan ontstaan door een disfunctioneren van een orgaan, hebben van een virulente factor of disbalans in de hormonen, zie je ze vaak opgelucht zijn. Acceptatie en motivatie is de tweede stap om aan het probleem te gaan werken.

Als laatste  gaan we aan de slag. In plaats van dat ik  zeg wat ze moeten doen, moeten innemen of eten, probeer ik de persoon te laten snappen hoe het lichaam werkt. Wat gebeurd er nu? Als je een gebroken voet hebt en er gips om doet is de pijn even weg. Enkel door rust verdwijnt deze breuk. Doen we dit niet, gaat het gips ook niet helpen. Daarnaast leg ik uit dat je op school zit omdat je iets wilt leren. Je luistert naar de juf of meester en thuis ga je leren. Nu is het bij mij allemaal niet zo streng hoor. Maar het is wel zo, dat als je snapt wat er in je lichaam gebeurd, je ook bewust keuzes kan maken. Waarom zou je iets doen als je de reden ervan niet weet! Soms moeten we dan ook een darmscreening doen om te achterhalen wat nu de drager is van al deze klachten.

Ik mag gelukkig zeggen, dat er al best wat klanten na een aantal maanden weer de berg op aan het klimmen zijn. En ja, ook een dalletje hoort er af en toe bij! Rust, gesprekken, goede voeding, suppletie, eventueel verder onderzoek, leefstijlaanpassing, stressreductie en beweging zijn de facetten die we allemaal aanpakken hierin! En hoe gaaf is het dan niet dat je een leuke foto krijgt van een klant op de top van een berg, een romantische foto uit Parijs, een aanmelding van een event waar de klant al heel lang aan wilde deelnemen of gewoon een bedankkaartje met rust erop. Dan kan je als coach omkijken en heel trots zijn! Niet op jezelf…maar vooral op je klant!

Ik ga snel de auto in op weg naar de studie. Voor jullie allemaal: een superfijne vakantie en carnaval! ALLLLLAAAAAFFFFF!